Ședința ordinară a Consiliului de administrație al Agenției Naționale
La 15 mai curent a avul loc ședința Consiliului de administrație al Agenției Nationale, care conform agendei a examinat două chestiuni:
1. Aprobarea Raportului cu privire la activitatea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca pe parcursul anului 2012. Raportor: Ion Holban, director al Agenției Nationale
2. Cu privire la activitatea Agenţiei pentru Ocuparea Forţei de Munca a mun. Chişinău. Raportor: Ala Şupac, şef AOFM.
Dl Ion Holban a menționat în debutul prezentării raportului, că acesta este o retrospectivă a activității Agenţiei Naţionale desfăşurată în a. 2012 pentru realizarea misiunii, obiectivelor şi atribuţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare. Astfel, eforturile Agenţiei Naţionale și a structurilor sale teritoriale în anul 2012 au fost prioritar orientate spre executarea acţiunilor prevăzute în Programul de activitate al Guvernului Republicii Moldova „Integrarea Europeană: Libertate, Democraţie, Bunăstare” pentru anii 2011-2014, Strategia Naţională privind politicile de ocupare a forţei de munca pentru anii 2007-2015 şi în Planul de acţiuni al Agenţiei Naţionale privind promovarea politicilor pe piaţa forţei de munca pentru anul 2012.
În perioada de referință activitatea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca şi a structurilor sale teritoriale a fost orientată spre atingerea obiectivelor în vederea sporirii calităţii serviciilor prestate, creşterii gradului de ocupare şi diminuării ratei şomajului. Tot aici, a subliniat raportorul, se regăsesc și informaţiile aferente evidenţei persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca, cu întreg spectrul de servicii de mediere a muncii; îmbunătățirii activităţii; resurselor umane, dezvoltării tehnologiilor informaţionale şi cooperării internaţionale. În baza datelor prezentate în raport pot fi trase concluzii ce ţin de realizările obţinute, precum şi identificate domeniile ce necesită îmbunătăţire calitativă continuă.
Anul 2012 se caracterizează printr-o diminuare semnificativă a numărului de şomeri înregistraţi, constituind 51,4 mii persoane, sau cu 23,6% mai puţin decît în anul 2011. A crescut cu 24,1% numărul locurilor vacante înregistrate, constituind 35,1 mii locuri. La un loc vacant de munca la 31.12 2012 au concurat 8 şomeri aflaţi în evidenţă. Concurenţa la un loc vacant în mediu rural a fost ridicată, constituind 74 şomeri la un loc de munca. S-a conlucrat cu 5,7 mii angajatori, cu 900 angajatori mai mulţi decât în anul precedent. Au fost realizate diferite măsuri care suplinesc angajarea şomerilor în cîmpul muncii şi ridicarea nivelului şi calităţii serviciilor prestate: servicii de informare şi consiliere profesională, organizarea târgurilor locurilor de munca, seminarelor informative, vizitarea agenţilor economici şi primăriilor, informarea populaţiei prin intermediul mass-media, instruirea specialiştilor etc. Altă informație găsiți în continuare în raportul prezentat la Consiliul de administrație.
Dna Ala Șupac, șefa Agenției Chișinău, care a prezentat raportul de activitate al AOFM Chișinău a menționat, că în colaborare cu partenerii sociali, autorităţile publice locale Agenția a întreprins mai multe acțiuni pentru realizarea măsurilor active şi pasive pe piaţa forţei de munca contribuind, astfel, la soluţionarea problemelor persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca.
Pentru îndeplinirea obiectivelor prioritare în domeniul său de activitate și atingerea indicatorilor de performanţă stabiliţi în planul anual de acţiuni în promovarea politicilor pe piaţa forţei de munca, Agenţia şi-a axat activitatea pe implementarea programelor de ocupare. În conformitate cu prevederile actelor legislative şi normative în domeniul ocupării forței de munca în vigoare, Agenția a întreprins măsuri de prevenire a șomajului, de susținere a persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca la angajarea în câmpul muncii, de orientare şi formare profesională a șomerilor, de organizare a lucrărilor publice, de comunicare și stabilire a parteneriatelor, de protecţia socială a persoanelor afectate de şomaj, etc.
În rezultatul acţiunilor întreprinse de Agenţie s-a îmbunătăţit activitatea de colaborare cu angajatorii, fapt ce a contribuit la identificarea a 10,1 mii locuri de munca vacante sau cu 18,4% de locuri de munca vacante mai multe faţă de perioada similară a anului 2011. Ponderea locurilor ocupate a constituit 24,8%.
Pe parcursul ultimilor ani numărul şomerilor plasaţi în câmpul muncii este în creştere de la 17,6% în anul 2010 - la 37,6% în anul 2012 de şomeri plasaţi din numărul de şomeri înregistraţi.
Agenţia a organizat 21 tîrguri şi mini-tîrguri al locurilor de munca, implicând participarea a 117 agenţi economici care au prezentat 4,2 mii locuri vacante şi a 4,3 mii persoane aflate în căutarea unui loc de munca. Ca rezultat al desfăşurării tîrgurilor 349 persoane au fost angajate în câmpul muncii.
Au absolvit cursuri de formare profesională 555 şomeri, constituind 8,3 % din numărul de înregistraţi. Au fost plasate în câmpul muncii 96 % din numărul total de persoane instruite.
Pe parcursul perioadei de referinţă au fost desfăşurate 12 şedinţe-training ale „Clubului Muncii” cu participarea a 225 persoane Din numărul total de beneficiari au fost plasate 48 persoane în cîmpul muncii şi 26 persoane au fost înmatriculate la cursuri de formare profesională.
Totodată raportorul a nominalizat și unele dificultăţi cu care se confruntă în promovarea măsurilor active și pasive pe piaţa muncii: decalajul între cerere şi ofertă - este în creştere numărul de persoane cu vîrsta 35-50 ani, care nu dispun de carnete de munca, persoane care nu activează termen de 10-15 ani şi care şi-au pierdut calificarea; nu toți angajatorii declară locurile de munca libere, fapt ce conduce la deţinerea unei informaţii incomplete despre locurile de munca libere și piața muncii în general; înregistrarea locurilor de munca libere se face în baza Clasificatorului ocupaţiilor învechit, care nu conţine multe profesii/meserii noi; reducerile de buget şi cheltuieli financiare limitate nu permit implementarea tuturor măsurilor active prevăzute de legislaţie; alocarea mijloacelor financiare insuficiente pentru instruirea lunară a unui șomer; etc.
Consiliul de administrație a dezbătut și aprobat rapoartele prezentate, a venit cu unele sugestii și propuneri, care se vor regăsi în hotărârile respective ale Consiliului.