„Servicii de calitate - cheia succesului în activitatea cu angajatorii” - temă abordată în cadrul Conferinței internaționale a Asociaţiei Mondiale a Serviciilor Publice de Ocupare

În perioada 11-12 septembrie 2013, la Chişinău, sub egida Asociaţiei Mondiale a Serviciilor Publice de Ocupare (WAPES), s-a desfășurat Conferința internațională cu genericul „Servicii de calitate - cheia succesului în activitatea cu angajatorii”. Conferința a fost organizată de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Munca în colaborare cu Proiectul UE „Consolidarea capacităţilor de gestionare a migraţiei în Republica Moldova”. La Conferință au participa circa 70 de reprezentanți ai serviciilor Publice de Ocupare din 14 țări ale lumii. Printre acestea s-au numărat Suedia, Germania, Franța, Belgia, Japonia, Turcia, Norvegia, Croația, Armenia, etc.

Pe parcursul conferinţei experţii şi factorii de decizie din cele 14 țări participante au făcut  schimb de experienţă şi practici moderne privind organizarea prestării serviciului pentru angajatori, menţinerea și îmbunătăţirea relaţiilor de comunicare cu angajatorii, evaluarea, monitorizarea şi urmărirea eficienţei acordării acestui serviciu. Aceasta va contribui la preluarea a tot ce este nou în domeniu pentru organizarea şi prestarea unor servicii calitative destinate angajatorilor, la creşterea eficienţei și prestanței Serviciilor Publice de Ocupare.

Subiectele de discuție au vizat:

Elemente de organizare a lucrului cu angajatorii, similarități și diferențe, practici pozitive.

Subteme: structura organizatorică; organizarea și descrierea procesului  de lucru; responsabilii și rolurile lor la diferite nivele; stabilirea metodelor de lucru; sistemul informațional; instruirea personalului; monitorizarea; evaluarea satisfacției beneficiarilor de servicii.

Au vorbit experți care au revizuit aceste activități în Armenia, Croația, Moldova și Slovenia.

În discuții experții au menționat probleme în dezvoltarea serviciilor de calitate care persistă în toate țările:

  • instruirea continuă insuficientă a personalului; lipsa abilităților de comunicare și negociere, a cunoștințelor ce țin de piața muncii, de identificare a necesităților de recrutare, a marketingului în cooperare cu angajatorii reduce din imaginea serviciului de ocupare, reduce eficiența lui.  
  • dezechilibre pe piața muncii. Deficit al forței de munca în unele domenii, necorespunderea educației cu cerințele pieței muncii;
  • necesitatea informațiilor relevante despre angajatori, identificarea nevoilor angajatorilor;
  • structura serviciului de ocupare, limita surselor financiare, sisteme nu atât de flexibile de finanțare a politicilor pe piața muncii;
  • programe insuficiente de stimulare a angajatorilor în vederea angajării persoanelor vulnerabile pe piața muncii.

Instruirea continuă a personalului insuficientă o problemă în dezvoltarea serviciilor de calitate. Lipsa abilităților de comunicare și negociere, a cunoștințelor ce țin de piața muncii, de identificare a necesităților de recrutare, a marketingului în cooperare cu angajatorii reduce din imaginea serviciului de ocupare, reduce eficiența lui.  

Discuțiile vizavi de aceste probleme, abordarea lor prin prisma experienței și practicii valoroase în domeniu a reprezentanților celor 14 țări participante la conferință vor contribui la preluarea a tot ce este nou în domeniu pentru organizarea şi prestarea unor servicii calitative destinate angajatorilor or valorificarea acestora va contribui la creşterea eficienţei și prestanței Serviciilor Publice de Ocupare.

Practicile noi vor fi benefice și pentru Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Munca - principala instituţie de stat responsabilă de realizarea politicilor statului în domeniul ocupării forţei de munca şi protecţiei sociale în caz de şomaj.  Menționăm faptul, că experții care au revizuit organizarea și activitatea Agenției Nationale au subliniat faptul că aceasta are o tendință bună de a dezvolta programe și practici confirmate în domeniu de activitate a Serviciilor Publice de Ocupare cu renume în plan internațional și că se depun eforturi pentru a apropia serviciile oferite beneficiarilor de standardele acestor țări.

Totodată în cadrul Conferinței expertul Proiectului UE „Consolidarea capacităţilor de gestionare a migraţiei în Republica Moldova” Mariana Stratan a vorbit despre pașii de modernizare a serviciilor destinate atât angajatorilor, cât și persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca  făcute de Agenţia Naţională cu suportul proiectului. Acest proces de modernizare tinde să consolideze capacităţile de dezvoltare a relaţiilor de colaborare cu angajatorii pentru sporirea nivelului de ocupare a forţei de munca şi de trai a populaţie afectate de şomaj, inclusiv a grupurilor vulnerabile.

În cadrul agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de munca au fost desemnate persoanele responsabile de activitatea cu angajatorii, care cu suportul Proiectului „Consolidarea capacităţilor de gestionare a migraţiei în Republica Moldova” au fost instruite pentru a asigura un contact mai eficient între angajatori, persoanele aflate în căutarea unui loc de munca şi Serviciul public de ocupare.

O prioritate este şi dezvoltarea tehnologiilor informaţionale, instrumente care facilitează comunicarea şi relaţiile cu clienţii. Totodată actuală rămâne a fi și implementarea managementului bazat pe obiecte. În acest context sunt necesare eforturi suplimentare pentru a asigura o îmbunătăţire substanțială la colectarea şi prelucrarea datelor într-un sistem informaţional performant, capabil să monitorizeze eficient activitățile, cât şi să permită schimbul operativ de date și informații prin conexiuni cu sisteme informaționale ale altor instituţii.

Menționăm în context că începând cu 1 ianuarie 2007 Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Munca este unul dintre cei 94 de membri ai Asociaţiei Mondiale a Serviciilor Publice de Ocupare, timp în care a întreprins mai mulţi paşi în vederea modernizării serviciilor și implementării programelor și practicilor țărilor cu o piață a forței de munca dezvoltată și tinde să consolideze capacităţile de dezvoltare a relaţiilor de colaborare cu angajatorii pentru sporirea nivelului de ocupare a forţei de munca şi de trai a populaţie afectate de şomaj, inclusiv a grupurilor vulnerabile.

Angajatorii joaca un rol important pe piața muncii, prin urmare ei necesita o altfel de abordare, uneori personalizată. In același timp, rolul Agenției Nationale pentru Ocuparea Forței de Munca este cel de mediator între angajatori și persoanele în căutare unui loc de munca.

Dl Vasile Șoldan, viceadministrator al Zonei Economice Libere din mun. Bălți, în discursul susținut în cadrul Conferinței a remarcat, că în calitate sa de angajator simte efortul de făcut de Agenția Națională pentru dezvoltarea unei bune comunicări cu angajatorii și dezvoltarea unor relații durabile de parteneriat cu aceștia.  La completarea celor circa 3000 de locuri de munca create cu forță de munca de competitivă, angajatorul a colaborat  cu Agenția Națională.

Cu siguranță doar cooperare activă cu angajatorii va creşte numărul locurilor de munca vacante pentru persoanele în căutarea locurilor de munca. Prin urmarea, este important să valorificăm calitățile persoanelor în căutarea unui loc de munca și să oferim angajatorilor persoanele potrivite pentru locurile vacante disponibile. Astfel, vom fortifica încrederea ambelor părți în capacitățile Agenției. Practica internaționala demonstrează că o abordare specială față de angajatori rezultă în relații de încredere.

În contextul misiunii pe care o are Asociaţia Mondială a Serviciilor Publice de Ocupare, Conferinţa a oferit oportunitatea unui schimb de experienţă cu referire la politicile şi practicile moderne de lucru cu unul din principalii actorii ai pieţei muncii - angajatorul. Astfel, lucrările Conferinței s-au axat, în principal, pe relaţiile între Serviciile Publice de Ocupare şi angajatori.

Experiența și practicile țărilor prezente la Conferință este importantă pentru dezvoltarea în continuare a capacităților Agenției Nationale pentru prestarea unor servicii moderne și de competență pe piața muncii.