Misiunea Fundaţiei Europene pentru Educaţie în vizită de documentare la Agenţia Naţională ...

O misiune a Fundaţiei Europene pentru Educaţie a întreprins o vizită de lucru la Agenţia Naţională. Această vizită se înscrie în contextul Proiectului regional „Instruirea pe parcursul vieţii în Europa de Est”, lansarea căruia a avut loc în februarie curent la Torino, Italia. Proiectul explorează căile pentru întărirea instruirii profesionale continue şi obiectivul său este de a avea o bună înţelegere a situaţiei curente şi a constrângerilor existente în aceste ţări în domeniul dat, pentru a propune măsuri coerente care ar îmbunătăţi accesul la instruirea profesională continuă de calitate bună.



Experţii Misiunii s-au interesat despre situaţia privind formarea continuă a persoanelor adulte, despre situaţia privind reîntoarcerea lucrătorilor migranţi şi posibilităţile de validare a cunoştinţelor căpătate în străinătate pentru recunoaşterea calificărilor informal obţinute, standardele ocupaţionale existente şi mecanismul de elaborare a lor, etc.



La acest subiect directorul general al Agenţiei Naţionale, dl Ion Holban, a menţionat că în prezent nu există un Centru de validare a calificărilor obţinute de cetăţenii migranţi şi nici o metodologie în domeniul învăţământului informal la nivel naţional. Actualmente se simte necesitatea standardelor ocupaţionale în diferite domenii, necesitatea modificării Clasificatorului ocupaţiior pentru a-l aduce în concordanţă cu Clasificatorul ţărilor spaţiului UE.



În viziunea directorului general, pentru dezvoltarea unui sistem de instruire şi formare profesională continuă în conformitate cu cerinţele pieţei muncii şi standardele europene ar trebui stabilite la nivel naţional autorităţile participante la acest proces şi de creat mecanismul necesar schimbărilor. Un rol cheie urmează să-l deţină, alături de autorităţile publice de specialitate, partenerii sociali şi angajatorii.



Cu referire la activităţile preconizate în cadrul Proiectului experţii Misiunii au menţionat că în special pentru dezvoltarea politicii formării profesionale măsurile trebuie să devină mai bine orientate spre necesităţile pieţei muncii. Astfel, activităţile din cadrul proiectului se vor baza pe instruiri reciproce în perechi, care reprezintă educaţia, munca şi partenerii sociali. Un scurt sumar al planului de activităţi este:



·        nominalizarea celor 3 perechi ;



·        stabilirea unei reţele naţionale a intermediarilor instruirii profesionale continue;



·        efectuarea auto - evaluării şi participarea în vizite în pereche (3 perechi din Moldova împreună cu cei din Armenia şi Georgia vor vizita Ucraina; vizite în pereche vor urma conform rotaţiei);



·        organizarea cel puţin a unei şedinţe de intermedieri pe parcursul sau după vizite în pereche;



·        totalizarea procesului de instruire, pentru elaborarea concluziilor şi formularea politic ii în domeniul respectiv.



În context dl Ion Holban a informat Misiunea despre prognoza pieţei muncii şi barometrul profesiilor pe care al treilea an consecutiv le elaborează Agenţia Naţională şi de care aceasta face uz pentru planificarea activităţilor sale la nivel teritorial şi naţional şi care, de asemenea, este pusă la dispoziţia instituţiilor de învăţământ, partenerilor sociali; despre activitatea Centrului de apel – Piaţa muncii, care furnizează informaţii şi pentru cetăţenii aflaţi în afara ţării; despre campaniile de informare organizate pentru cetăţenii moldoveni aflaţi temporar cu traiul în străinătate.