La Florești a fost lansat cel de-al șaptelea Parteneriat Local de Ocupare din Moldova
La data de 4 octombrie 2024, Organizația Internațională a Muncii (OIM) și Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în colaborare cu partenerii sociali și autoritățile locale, au lansat un Parteneriat Local de Ocupare (LEP) în raionul Florești.
Inițiativa prevede crearea și formalizarea locurilor de muncă, sprijinirea persoanelor expuse excluziunii sociale și stimularea inițiativelor antreprenoriale. LEP-ul va fi implementat cu asistența OIM în cadrul proiectului „Ocupare incluzivă și productivă în Moldova,” finanțat de Secretariatul de Stat pentru Afaceri Economice al Elveției (SECO).
Directoarea ANOFM, Raisa Dogaru a participat la evenimentul de lansare a celui de al 7-lea LEP, în raionul Florești, un instrument inovativ, care din perspectiva ANOFM, contribuie la identificarea tinerilor inactivi, la activarea acestora pe piața muncii. „Parteneriatul implementat de Organizația Internațională a Muncii care implică 15 parteneri publici și privați, contribuie la crearea unui sistem de ocupare mai eficient, la sprijinirea tinerilor în tranziția lor spre piața muncii, la crearea locurilor de muncă, formalizarea locurilor de muncă, s.a”, a declarat Dogaru Raisa.
ANOFM a anunțat angajamentul împreună cu subdiviziunea teritorială de ocupare din Florești în realizarea obiectivelor stabilite.
Pe parcursul a patru luni, discuțiile facilitate de proiectul OIM între autoritățile locale, sindicate și patronate au condus la formularea a șapte acțiuni esențiale pentru implementarea LEP și dezvoltarea economică a raionului Florești. Aceste acțiuni vor genera mai multe rezultate, printre care:
- Crearea a peste 290 de locuri de muncă în diverse domenii.
- Inițierea a aproximativ 26 de start-upuri în sectoare generatoare de venituri, precum meșteșugăritul, apicultura și agricultura.
- Formalizarea și extinderea a 49 de întreprinderi mici.
- Înființarea unei cooperative pentru creșterea legumelor, ambalarea și fabricarea produselor asociate.
- Activarea a 350 de persoane inactive, înregistrarea acestora la agenția locală de ocupare și oferirea de servicii și programe de formare profesională.
Se estimează că aproximativ 1.100 de persoane din raionul Florești, inclusiv cei expuși riscului de excluziune socială, vor beneficia direct de oportunitățile oferite de LEP, iar circa 2.000 de persoane vor beneficia indirect.
Un aspect important al inițiativei este colaborarea cu LEAR Corporation, în baza căruia, în parteneriat cu Subdiviziunea Teritorială pentru Ocuparea Forței de Muncă din Florești, se intenționează să fie identificate până la 200 de persoane din grupuri social-vulnerabile până la mijlocul anului viitor, dornici de angajare. De asemenea, colaborarea cu Școala Profesională Florești va permite ajustarea programelor de instruire pentru a răspunde mai bine nevoilor pieței muncii.
Implementarea LEP Florești implică participarea a aproximativ 15 parteneri publici și privați de nivel național și local, inclusiv organizații ale societății civile, instituții de educație și formare profesională, serviciul de ocupare, asociații de producători, întreprinderi și investitori străini prezenți în raionul Florești.
În cadrul conferinței de lansare a LEP Florești, părțile implicate au semnat un Acord de parteneriat în vederea implementării celor șapte acțiuni.
Bugetul total pentru implementarea acestui parteneriat este de 328.707,66 USD, din care OIM contribuie cu 220.983,76 USD. Alți parteneri locali și naționali contribuie cu 107.723,90 USD pentru a completa liniile de servicii orientate spre extinderea afacerilor, crearea întreprinderilor, formarea profesională (VET) și implementarea programelor de instruire la locul de muncă.
Acesta este al șaptelea LEP implementat de OIM în Republica Moldova, după cele din raioanele Cahul, Cantemir, Căușeni, Soroca și Rezina. Un alt LEP este realizat în prezent în raionul Hîncești. Experiențele anterioare au demonstrat impactul pozitiv al acestor parteneriate asupra condițiilor economice locale și asupra calificării forței de muncă.