ANOFM se modernizează şi devine o instituție de referință pentru oricine caută un loc de muncă

Interviu cu dna Raisa Dogaru, directorul Agenţiei Naţionale de Ocupare a Forţei de Munca, realizat de portalul stirilelocale.md
 
– Ziua de 18 decembrie este declarată de Organizația Națiunilor Unite drept Ziua Internațională a Migranților, iar R. Moldova este afectată de migrație în scop de munca. Aceasta este o provocare și pentru Agenția Națională de Ocupare a Forței de Munca (în continuare ANOFM). Cum îi faceți față?
Migrația este fenomenul care marchează cel mai mult piața muncii și dezvoltarea per ansamblu în Republica Moldova. Dată fiind amploarea fenomenului, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Munca (ANOFM), prin intermediul structurilor sale teritoriale, prestează servicii pentru integrarea în câmpul muncii a persoanelor revenite de peste hotare. Concetăţenii reveniţi au posibilitatea să se adreseze la agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de munca şi să beneficieze de susținere la angajarea în câmpul muncii, cursuri de formare profesională, participare la seminare informative, posibilitatea de participare la târgurile locurilor de munca, alte măsuri active.
Menționăm că în rezultatul serviciilor prestate de AOFM, pe parcursul a nouă luni ale anului 2016, au fost plasați în câmpul muncii 752 șomeri din rândul migranților reveniți de peste hotare sau 37% din numărul total de șomeri înregistrați din categoria dată.
 
– În ultimii ani, ANOFM a reușit să contureze un profil al migrantului care apelează la servicii și informații?
Din totalul migranților reîntorși de peste hotare și înregistrați cu statut de șomer pe parcursul a nouă luni ale anului 2016, 80% sunt bărbați, iar cei mai mulți sunt reveniți din Federația Rusă (83%). Majoritatea migrează şi lucrează temporar în lunile mai calde ale anului, iar în perioada rece a anului se reîntorc şi caută diverse posibilităţi de angajare în ţară. Unii dintre cetățenii reveniți nu au o calificare, lucrând în calitate de hamali, paznici, în construcţii etc. şi, din păcate, acuză diverse probleme de sănătate.
 
– Există niște date oficiale la nivel național privind reîntoarcerea migranților?
Conform datelor Biroului Național de Statistică (BNS), la compartimentul forţa de munca în R. Moldova: ocuparea şi şomajul în trimestrul III 2016, numărul persoanelor declarate de către gospodării plecate în alte ţări la lucru sau în căutare de lucru a fost, conform estimărilor, de circa 347,0 mii persoane – față de 328,9 mii în trimestrul III 2015. Mai mult de două treimi din numărul celor declaraţi plecaţi sunt bărbaţii (68,2%), la fel şi persoanele plecate din localităţile rurale (70,2%).
Conform datelor statistice ale ANOFM, pe parcursul primelor 9 luni ale anului 2016, la AOFM au fost înregistrați cu statut de şomer şi au beneficiat de servicii de ocupare şi protecţie în caz de şomaj 2049 cetățeni ai Republicii Moldova reîntorși de peste hotare, dintre care 420 femei (20%).
Numărul de cetățeni ai Republicii Moldova reîntorși de peste hotare și înregistrați la AOFM cu statut de șomer în primele 9 luni ale anului 2016 este mai mare cu 128 persoane (sau cu 7%) față de aceeași perioadă a anului 2015.
Cei mai mulţi cetățeni ai Republicii Moldova reîntorși de peste hotare și înregistrați cu statut de șomer au revenit din Federația Rusă – 1698 persoane (83%), Italia – 126 persoane (6%), Ucraina – 30 persoane (1%).
 
– Ce servicii acordă ANOFM pentru o acomodare mai ușoară a persoanelor revenite?
Persoanele aflate în căutarea unui loc de munca, inclusiv din rândul migranților, se pot adresa pentru servicii gratuite la structurile teritoriale ale ANOFM, beneficiind de suport informațional în căutarea unui loc de munca, consultații privind locurile de munca libere înregistrate și condițiile de angajare înaintate de agenții economici, servicii de mediere, informare și consiliere profesională, orientare și ghidare în carieră.
Odată înregistrate cu statut de șomer, persoanele mai pot fi antrenate gratuit la cursuri de formare profesională de calificare, recalificare sau perfecționare sau la lucrări publice în localitatea de domiciliu.
 
– Ce măsuri întreprinde statul pentru ca aceste persoane să soluţioneze mai uşor gama largă de probleme cu care se confruntă?
În scopul realizării obiectivelor Planului de acțiuni pentru anii 2014-2016 privind susţinerea reintegrării cetăţenilor reîntorşi de peste hotare, aprobat prin Hotărârea Guvernului, nr.339 din 20 mai 2014, ANOFM cu suportul Proiectului „Migrație și dezvoltare locală” (MiDL), implementat de PNUD Moldova și finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare, întreprind măsuri comune întru crearea și dotarea punctelor de integrare a migranților reîntorși de peste hotare.
Astfel, sunt în proces de creare și pilotare10 puncte de contact pentru migranții reveniți, care au ca scop asistarea persoanelor revenite și susținerea la încadrarea în câmpul muncii. Acestea vor constitui punctul central pentru informare în domeniul migrației și integrării migranților la nivel teritorial, pentru coordonarea integrării și facilitarea de parteneriate între organizații și instituții prestatoare de informații și servicii.
Totodată, principalele funcții ale acestor puncte focale vor fi informarea și consultarea privind accesul la informații despre migrația forței de munca, serviciile de integrare socială și profesională la nivel teritorial; acordarea de servicii de încadrare în câmpul muncii, de servicii de orientare și formare profesională. Migrantului revenit i se vor acorda serviciile menţionate și, după caz, i se va face referirea spre alte instituții prestatoare de servicii în baza nevoilor identificate, conform rezultatelor fișei de identificare a nevoilor migrantului. În același timp, migrantului revenit i se va elabora un plan individual de reintegrare și i se vor oferi serviciile pentru integrarea/reintegrarea pe piața forței de munca.
 
– Mulți dintre ei nu se pot întoarce în domeniile din care au plecat deoarece nu mai au experiența necesară. Ce suport le oferiți?
În scopul facilitării integrării pe piața muncii a migranților reîntorși de peste hotare care și-au pierdut calificarea, nu dețin o profesie sau profesia deținută nu este solicitată pe piața muncii, AOFM oferă servicii gratuite de formare profesională. Șomerii înregistrați la AOFM pot beneficia gratuit de cursuri de calificare, recalificare sau perfecționare.
În contextul dezvoltării cadrului legal şi a programelor privind integrarea migranților, o prioritate pentru agenda de politici a Republicii Moldova este crearea și funcționarea unui sistem național de certificare a cunoștințelor și competențelor dobândite în contexte de educație non-formală și informală.
 
– Folosiți anumite instrumente pentru a aduce mai aproape angajatorii și migranții aflați în căutarea unui loc de munca?
ANOFM dispune de un șir de servicii și instrumente care facilitează comunicarea dintre persoanele aflate în căutarea unui loc de munca (inclusiv din rândul migranților reîntorși) și agenții economici.
Astfel, prin intermediul portalului ANOFM www.angajat.md, sunt publicate informaţiile despre locurile vacante şi condiţiile de ocupare a acestora. Acest portal permite angajatorilor să plaseze informaţii privind locurile de munca vacante on-line, iar persoanelor în căutarea unui loc de munca să posteze CV-urile, activizând astfel procesul de corelare a cererii cu oferta.
Persoanele aflate în căutarea unui loc de munca pot accesa și site-ul www.anofm.md, unde pot găsi informații cu privire la serviciile ANOFM, legislația în domeniul ocupării forței de munca, lista AOFM cu adrese, telefoane de contact, e-mail (accesând http://anofm.md/network/agency), precum și publicațiile periodice „Piața muncii: locuri vacante”.
Pentru consultații și informații cu privire la locurile de munca vacante, serviciile prestate de AOFM la nivel teritorial, persoanele interesate, pot vizita și Centrul de Informare despre Piața Muncii, mun. Chișinău, str. M. Varlaam 90, tel. 022-224087, orele de lucru 08:00-17:00, de luni până vineri.
Informaţie utilă pentru persoanele care solicită susţinere la plasarea în câmpul muncii poate fi primită operativ la Centrul de Apel–Piaţa Muncii la numărul de telefon 0-8000-1000 (apel gratuit din orice localitate din Republica Moldova) și +373-22-838414 (apel taxabil din străinătate), orele de lucru 08:30-15:30, de luni până vineri. Persoanele pot beneficia de consultanță sau informații despre piața forţei de munca și prin intermediul Skype-lui: Centrul-de-Apel-ANOFM sau adresei de e-mail: centrulapel@anofm.md.
 
– Ce vă propuneți pentru următorii cinci ani în vederea îmbunătățirii serviciilor de angajare în câmpul muncii?
Aceasta este determinat necesitatea ajustării măsurilor și serviciilor pe piața muncii la documentele strategice nationale precum și internationale.
Totodată, ne-am propus să modernizăm și să dezvoltăm serviciile ANOFM pentru a deveni o instituție competitivă și de referință pentru toți care caută un loc de munca și pentru angajatorii care caută forță de munca, să creștem nivelul calitativ al serviciilor de ocupare pentru toate tipurile de persoane care caută un loc de munca, cei înalt calificați și cei care întâmpină probleme la integrarea profesională. Să ne construim relații de cooperare mai bune și mai productive cu angajatorii și cu instituțiile de învățământ etc.
O diversificare a oportunităților de angajare legală a lucrătorilor migranți va pune în valoare potențialul acestora în conformitate cu competențele pe care le au.