Strategia de modernizare a Agenţiei Naţionale
Consiliul de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Munca a aprobat la şedinţa sa din 14 august curent Strategia de modernizare a Agenţiei Naţionale , care a fost elaborată de către Agenţia Naţională cu asistenţa Proiectului Organizaţiei Internaţionale a Muncii (ILO) „Consolidarea guvernării pe piaţa muncii prin optimizarea elaborării, monitorizării şi evaluării politicilor de ocupare prin prisma gender”. Consiliul de administraţie a pus în sarcina Agenţiei Naţionale să asigure realizarea activităţilor prevăzute în Planul de acţiuni de implementare a Strategiei de modernizare a ANOFM, precum şi să monitorizeze implementarea Strategiei şi anual să informeze Consiliul de administraţie despre mersul realizării
Strategia conţine un Plan de acţiuni de implementare, care prevede atingerea ţintelor trasate în domeniul politicilor de ocupare a forţei de munca pînă în anul 2015.
Obiectivele principale ale Strategiei vor contribui la ameliorarea situaţiei pe piaţa forţei de munca şi prestării unor servicii mai calitative şi adecvate persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca şi sunt următoarele:
îmbunătăţirea cantităţii şi calităţii ocupării prin dezvoltarea abilităţilor şi a competitivităţii întreprinderilor;
creşterea oportunităţilor de angajare şi prevenirea excluziunii sociale a grupurilor vulnerabile;
promovarea unei munci decente prin participarea sporită a forţei de munca.
Principiile care vor sta la baza implementării Strategiei constituie:
Focusarea serviciilor pe necesităţile clienţilor. Reformele principale întru dezvoltarea serviciilor orientate spre clienţi includ: direcţionarea şi profilarea clienţilor, reducerea timpului pentru aşteptare pentru acordarea de servicii şi dezvoltarea sistemului de auto-servire, extinderea şi intensificarea colaborării cu angajatorii.
Descentralizarea. Servicii accesibile mai aproape de clienţi este argumentul de bază pentru descentralizarea tuturor măsurilor pe piaţa muncii. Programele şi serviciile trebuie ajustate la nevoile teritoriale în cooperare cu actorii pe piaţa muncii.
Dezvoltarea unui sistem de monitorizare şi evaluare. Un element esenţial al reformei ANOFM constă în dezvoltarea unui sistem de monitorizare şi evaluare, inclusiv de măsurare a rezultatelor. Dezvoltarea unui sistem descentralizat de luare a deciziilor şi dezvoltarea indicatorilor de rezultate este o precondiţie de a trece la sistemul management bazat pe obiective (rezultate).
Dezvoltarea sistemului informaţional. Dezvoltarea indicatorilor în corespundere cu standardele OIM şi Eurostat este importantă pentru dezvoltarea şi implementarea politicilor de ocupare a forţei de munca. E necesar ca ANOFM să îmbunătăţească metodologia de colectare şi analiză a datelor.
În rezultatul implementării Strategiei ANOFM:
va avea capacităţi sporite de a corela persoanele în căutarea unui loc de munca cu ofertele pe piaţa muncii;va fi îmbunătăţită informaţia pieţei muncii;va fi îmbunătăţită administrarea programelor active a pieţei muncii;politicile pasive ale pieţei muncii vor fi revizuite ş integrate;va avea capacităţi sporite de administrare a personalului în Agenţia Naţională şi agenţiile teritoriale pentru a presta servicii conform celor patru funcţii principale a serviciului public pentru ocuparea forţei de munca modern.
Strategia include un plan de acţiuni de lungă durată privind realizarea ei, precum şi un plan de instruire a personalului. Principalele activităţi care se vor implementa pe parcurs sunt axate pe: dezvoltarea colaborării cu persoanele aflate în căutarea unui loc de munca şi angajatorii, implementarea tehnicilor de profilare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca, de dezvoltarea performanţelor specialiştilor AOFM; dezvoltarea comunicării şi a parteneriatului social; crearea centrelor de informare în cadrul sistemului ANOFM; crearea Centrului telefonic unic şi a liniei fierbinţi; crearea echipelor mobile, dezvoltarea sistemului informaţional al pieţei muncii (Intranetului şi Internetului); dezvoltarea unui sistem de monitorizare a serviciilor orientate spre client; elaborarea chestionarelor de satisfacţie; îmbunătăţirea managementului pe domenii implementarea măsurilor active, dezvoltarea tehnologii informaţionale, monitorizare a politicilor implementate, prognoza pieţei muncii ş.a.
Strategia prevede un set de indicatori pe fiecare rezultat planificat, ceea ce va facilita monitorizarea şi evaluarea gradului de implementare pe o perioada de lungă durată.
- Număr sporit de persoane în căutarea unui loc de munca prin serviciu de auto-servire cel puţin de 2% pe an până la a.2015
- Numărul noilor contracte de cooperare cu angajatorii sporit cu 1% pe an până în 2015
- procedurile pentru adresare şi profilare elaborate şi testate pilot către 2015
- adresarea şi profilarea operaţională în toate agenţiile teritoriale către 2015
- programele pentru atingerea lucrătorilor dezavantajaţi în regiunile rurale elaborate şi testate pilot în trei oficii locale de ocupare.
- Procedurile pentru prestarea măsurilor pasive revizuite pentru a permite reducerea graduală a ajutorului de şomaj, către 2015 ş.a
Fiind principala instituţie responsabilă de realizarea politicilor pe piaţa muncii, preconizate în Strategia privind politicile de ocupare a forţei de munca pentru anii 2007-2015 necesită un management performant şi o credibilitate mai mare pe piaţa muncii. Prin serviciile prestate şi programele implementate ANOFM promovează dezvoltarea economică şi bunăstarea socială şi investiţiile în acest domeniu sînt oportune, eficiente şi relevante.
Pentru asigurarea unei pieţe a muncii funcţionale e necesară :
- îmbunătăţirea mecanismului de finanţare, care să funcţioneze pe principii autonome;
- îmbunătăţirea sistemului de supraveghere a implementării programelor pe piaţa muncii;
- responsabilizarea actorilor pe piaţa muncii conform rolurilor care le revin, dezvoltarea dialogului social şi creare de parteneriate în scopul soluţionării problemelor pe piaţa muncii;
- sporirea resurselor pentru modernizarea ANOFM.
Avînd o Strategie, ANOFM îşi va moderniza activitatea sa pe piaţa muncii, îmbunătăţindu-şi serviciile prestate persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca şi angajatorilor.