Ședința Consiliului tripartit pe lângă Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă
La data de 26 iulie 2023 a avut loc ședința Consiliului tripartit pe lângă Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), în scopul monitorizării realizării măsurilor prevăzute în Planul de activitate al ANOFM pentru 6 luni 2023 și conceptul reformei privind îmbunătățirea serviciilor oferite de ANOFM, cît și planificarea indicatorilor de performanță pentru semestrul II, 2023.
La ședință au participat dna Felicia Bechtoldt, Secretară de Stat, Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS), cu statut de Președinte a Consiliului tripartit pe lângă ANOFM, membrii Consiliului, reprezentanți ai MMPS, conducerea ANOFM, șefii direcțiilor și secțiilor din cadrul ANOFM și șefii subdiviziunilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă (STOFM).
În deschiderea evenimentului, Felicia Bechtoldt a subliniat necesitatea reformării ANOFM, fiind o prioritate aflată atât pe agenda Guvernului, cât și în documentele de planificare strategică unde sunt menționate o serie de activități ce vizează îmbunătățirea ANOFM:
- promovarea ocupării persoanelor apte de muncă din grupul inactivi și ocupării formale a șomerilor înregistrați la ANOFM, a persoanelor cu dizabilități și a altor categorii de șomeri în general prin fortificarea capacităților ANOFM, implementarea sistemului de vouchere de formare profesională, creșterea investițiilor în programele de ocupare și simplificarea acestora;
- reformarea ajutorului social pentru o mai bună țintire a efortului de asistență socială;
- introducerea unui nou sistem de management al performanței în toate instituțiile subordonate, creșterea transparenței, asigurarea unei digitalizări complete pentru a spori eficiența.
Dna Raisa Dogaru, directoare ANOFM a prezentat planificarea indicatorilor de performanță pentru semestrul II 2023. O trecere în revistă a realizării Planului de activitate al ANOFM pentru 6 luni 2023 a fost prezentată în continuare. În comun cu subdiviziunile teritoriale, ANOFM și-a axat activitatea în mod prioritar la realizarea următoarele obiective prevăzute în Plan: sporirea șanselor de angajare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă și șomerilor înregistrați, creșterea gradului de protecție a cetățenilor moldoveni în procesul de emigrare în scop de muncă și susținerea la integrarea pe piața muncii a cetățenilor reveniți de peste hotare; promovarea de noi abordări în furnizarea de măsuri active de ocupare pentru îmbunătățirea accesului la piața muncii a șomerilor; promovarea, dezvoltarea și consolidarea inițiativelor/oportunităților de antreprenoriat, inclusiv crearea de locuri de muncă în localitățile rurale; măsuri de sporire a gradului de ocupare a locurilor de muncă vacante declarate de către angajatori, prin implicarea acestora în serviciile de ocupare a forței de muncă; creșterea gradului de informare despre serviciile și măsurile active de ocupare a forței de muncă, dezvoltarea instrumentelor, mecanismelor de monitorizare a măsurilor active de ocupare a forței de muncă și analiză a pieței muncii.
De la începutul anului 2023, Agenția Națională prin intermediul STOFM a lucrat cu 42046 persoane aflate în căutarea unui loc de muncă și cu 35241 șomeri, inclusiv trecători din anul 2022, dintre care 16893 femei. De la începutul anului curent, au fost înregistrate 19107 locuri de muncă vacante. Despre disponibilitatea acestora au informat 2115 angajatori.
În continuarea ședinței, șefii subdiviziunilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă au prezentat realizările și provocările pe parcursul a 6 luni ale anului 2023 și au înaintat propuneri privind planul de acțiuni pentru realizarea obiectivelor prevăzute în conceptul reformei ANOFM.
Dna Felicia Bechtoldt a mulțumit pentru rezultatele obținute pentru primul semestru al anului, a apreciat efortul depus de angajații ANOFM în realizarea obiectivelor propuse și mobilizarea de care au dat dovadă în utilizarea mijloacelor financiare pentru realizarea măsurilor de ocupare.
Analizând cele expuse, membrii Consiliului Tripartit au discutat cu privire la realizările obţinute, provocări şi obstacole întâlnite în îndeplinirea sarcinilor, venind cu unele propuneri de îmbunătățire, în contextul reformării instituției.