Sprijin pentru angajare, acum la un mesaj distanță. Cu suportul financiar al Guvernului Norvegiei, ANOFM a dezvoltat un instrument digitalizat de suport

Chișinău, 20 noiembrie - Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) împreună cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale lansează ChatBotul ANOFM – un instrument digital modern integrat pe platforma angajat.md care oferă cetățenilor acces rapid și clar la informațiile de care au nevoie atunci când își caută un loc de muncă.

Lansarea acestui ChatBot este un pas important în direcția modernizării și digitalizării serviciilor publice, un obiectiv asumat la nivel guvernamental. Ne dorim ca fiecare cetățean să aibă acces rapid, simplu și echitabil la informațiile de care are nevoie, iar tehnologia ne oferă oportunitatea de a face acest lucru într-un mod eficient și prietenos.

Una dintre prioritățile acestui Guvern este creșterea ocupării, cu ținta ambițioasă de a integra în câmpul muncii, în următorii 4 ani, peste 100.000 de persoane, femei, tineri specialiști, refugiați. Acordăm o atenție specială femeilor, care încă întâmpină dificultăți în accesarea pieței muncii. Prin servicii digitale accesibile și bine orientate, ne propunem să sprijinim mai bine aceste categorii și să reducem inegalitățile de acces. Acesta este un exemplu clar al modului în care politicile publice pot deveni mai aproape de oameni și mai adaptate nevoilor reale ale societății”, a menționat Natalia Plugaru, Ministra Muncii și Protecției Sociale a Republicii Moldova.

Conceput împreună cu Centrul pentru Educație Antreprenorială și Asistență în Afaceri (CEDA) și Consiliul Norvegian pentru Refugiați (NRC), în cadrul proiectului „Innovative Path to Inclusive Employment (I-PATH)” cu sprijinul guvernului Norvegiei, instrumentul răspunde automat la cele mai frecvente întrebări legate de înregistrarea ca șomer, locurile de muncă disponibile, cursurile de formare profesională, programele pentru tineri și antreprenori sau condițiile de angajare pentru persoanele cu protecție temporară.

„Prin automatizarea interacțiunilor de bază, ANOFM poate răspunde mai eficient nevoilor oamenilor și poate dedica mai mult timp cazurilor complexe, contribuind astfel la o experiență mai clară, mai accesibilă și mai prietenoasă pentru toți utilizatorii. Instrumentul este disponibil în patru limbi, română, rusă, ucraineană și engleză, pentru a asigura acces la informație pentru toți beneficiarii, inclusiv pentru persoanele strămutate”, a spus Raisa Dogaru, directoare Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM).

Lansarea ChatBotului este rezultatul unui proces amplu de colaborare, analiză și testare, iar pentru a facilita implementarea sa la nivel național, CEDA a organizat sesiuni de instruire pentru funcționarii ANOFM. Participanții au învățat cum să utilizeze instrumentul, cum poate fi integrat în activitatea zilnică și cum poate îmbunătăți interacțiunea cu cetățenii.

În activitatea CEDA, ne concentrăm pe dezvoltarea competențelor și pe îmbunătățirea modului în care oamenii accesează informații despre angajare și formare. Crearea acestui chatbot răspunde direct unei nevoi identificate în teren - acces rapid la informațiile ANOFM. Este o soluție practică, construită împreună cu instituțiile publice, pentru a eficientiza

comunicarea cu beneficiarii”, a spus Olga Șuleanschi, directoare de programe, Centrul pentru Educație Antreprenorială și Asistență în Afaceri (CEDA)

Lansarea chatbot-ului a fost posibilă datorită angajamentului constant al autorităților de a îmbunătăți modul în care oamenii interacționează cu serviciile de ocupare. În acest context, reprezentanții Guvernului și ai partenerilor de dezvoltare au subliniat importanța investițiilor în soluții digitale incluzive și impactul direct pe care acestea îl au asupra persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, precum și asupra celor strămutate sau aflate în situații vulnerabile.

“Accesul la informații clare și fiabile privind ocuparea forței de muncă este adesea primul pas către incluziunea economică. Suntem încrezători că acest nou ChatBot va ajuta atât persoanele strămutate din Ucraina, cât și comunitatea gazdă să navigheze mai bine prin serviciile de ocupare a forței de muncă și să ia decizii informate cu privire la viitorul lor”, - a spus Neil Brighton, Directorul de Țară, NRC

Prin această lansare, ANOFM, împreună cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale fac încă un pas important spre modernizarea serviciilor publice de ocupare, oferind un mod simplu, rapid și sigur de a accesa informații. ChatBotul ANOFM este disponibil acum pe angajat.md, la un mesaj distanță de toți cei care au nevoie de sprijin în procesul de angajare.

Urmare a reformei Agenției Naționale pentru Ocupare a Forței de Muncă, inițiată în anul 2023 de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Agenția a reușit în anul 2024 să ajute 16 699 persoane să-și găsească un loc de muncă, ceea ce ar însemna că circa 25% din toți șomerii din Moldova au fost plasați în câmpul muncii prin intermediul subdiviziunilor teritoriale pentru ocuparea forței de muncă. În 2025, doar în primele 10 luni ale anului, ANOFM a reușit să plaseze în câmpul muncii peste 19 000 persoane.