Şedinţa ordinară a Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale...

Recent a avut loc şedinţa Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale, care a examinat chestiunile cu privire la locurile de munca libere înregistrare în baza de date a Agenţiei Naţionale şi formarea profesională a şomerilor.



Raportorul, dna Raisa Dogaru, vicedirector general a menţionat că în temeiul prevederilor Legii cu privire la ocuparea forţei de munca şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca nr.102-XV din 13 martie 2003, Agenţia Naţională şi structurile sale teritoriale este responsabilă de administrarea locurilor de munca libere, activitate care contribuie la îndeplinirea funcţiei de bază - medierea muncii, iar agenţii economici  au obligaţia de a informa în scris agenţiile teritoriale despre locurile de munca libere.



În anul 2010 în calitate de mediatori pe piaţa muncii agenţiile teritoriale au colaborat 4,7 mii unităţi economice şi au identificat 30,2 mii locuri de munca.



Deşi în trimestrul I al anului 2011 agenţiile teritoriale de ocupare a locurilor de munca au administrat 7,2 mii locuri de munca libere sau cu 1,7 mii locuri de munca mai multe faţă de perioada similară a anului 2010, este alarmant faptul că numărul şomerilor înregistraţi este cu mult mai mare decît numărul locurilor vacante înregistrate. Pe parcursul trimestrului I curent au fost înregistraţi cu statut de şomer 26,4 mii şomeri şi doar 7,2 mii locuri vacante.



Din sectorul privat au parvenit 56,8%% din totalul locurilor de munca libere înregistrate, 28% - proprietatea publică şi 15,2% - alte forme de proprietate.



Cea mai mare pondere a locurilor de munca libere este din industria prelucrătoare; activităţi de servicii colective; comerţ cu ridicata şi amănuntul; sănătate şi asistenţă socială.



În topul ofertelor se plasează locurile de munca pentru cusătorese în industria confecţiilor şi industria uşoară, asamblori, muncitori auxiliari, surori medicale, conducători auto.



Cca. 90% din locurile de munca libere sînt în mediul urban, pe când cca. 70,4 % din şomerii sunt înregistraţi în sectorul rural. Această discrepanţă între cerere şi ofertă în aspect de mediu rural-urban se atestă pe parcursul a mai multor ani.



În aspect teritorial, în principal locurile de munca au fost gestionate de  AOFM Chişinău - 24,7% din totalul locurilor de munca şi AOFM Bălţi - 17,5%, AOFM Orhei - 4,8%, AOFM Cahul 4,3%, AOFM Floreşti - 3,6%, AOFM UTA Găgăuzia – 3,4%, AOFM Sîngerei – 3,1%),  etc.



În context raportorul a nominalizat unele puncte de reper, care ar îmbunătăţi situaţia la capitolul dat: perfecţionarea bazei de date a locurilor de munca prin dezvoltarea compartimentelor pentru persoane înalt calificate, pentru muncitori şi specialişti, studenţi; crearea unor condiţii mai performante de auto-servire; implementarea metodelor de conlucrare cu angajatorii bazate pe încredere pentru a deţine informaţii mai ample despre locurile de munca libere; modernizarea portalului guvernamental „Piaţa muncii în Republica Moldova” pentru a înlesni accesul angajatorilor şi persoanelor aflate în căutarea unui loc de munca; eficientizarea serviciilor de mediere a muncii, creşterea imaginii ANOFM în ansamblu etc.



Cu referire la formarea profesională raportorul a menţionat, că datele statistice denotă că din an în an tot mai multe persoane apelează la serviciile Agenţiei Naţionale, iar un număr imputător nu au o specialitate - cca. 38 % atât în anul 2010 cât şi în trimestru I al a. 2011. În acest context este evidentă prioritatea pentru organizarea, desfăşurarea şi dezvoltarea serviciului de formare profesională pe piaţa muncii.



Actualmente, formarea profesională este realizată în bază de contract prin intermediul instituţiilor de învăţământ publice şi private, agenţilor economici cu proprietate de stat sau privată, societăţilor obşteşti şi comerciale, organizaţiile non-guvernamentale.



În anul 2011 pentru organizarea cursurilor de formare profesională, agenţiile pentru ocuparea forţei de munca au încheiat contracte de colaborare cu 31 instituţii de învăţământ, furnizori de formare profesională. Oferta a constituit peste 40 meserii/profesii în diferite domenii în corelare cu necesităţile pieţei muncii. Durata unui curs de formare profesională este încadrată între 2 şi 6 luni în dependenţă de domeniul cursului şi tipul de instruire, iar costul mediu al unui curs este de circa 400 lei/lună.



În trimestrul I al a. 2011 au fost înmatriculaţi la cursurile de pregătire profesională cca. 500 de persoane, din care  73,7% sunt instruiţi pentru prima dată, 18,8%  recalificaţi, iar 7,6% perfecţionaţi.



Politica în domeniul formării profesionale a şomerilor urmăreşte tendinţa de integrare maximă a absolvenţilor unui curs de formare profesională susţinut de agenţiile pentru ocuparea forţei de munca. Iar pentru a atinge aceste obiective formarea profesională necesită o strictă corelare cu necesităţile pieţei forţei de munca.



Pentru anul 2011 sursele financiare alocate formării profesionale reprezintă suma de 7 mln. lei.



În cadrul discuţiilor membrii Consiliului de administraţie s-au referit la unele probleme cum ar fi: spectrul îngust al ofertelor propuse de instituţiile de învăţământ. Acestea nu mai fac faţă cerinţelor agenţilor economici care actualmente implementează noi tehnologii în baza investiţiilor străine. Din aceste considerente pentru a asigura o pondere înaltă la angajare în rezultatul trecerii unui curs de pregătire profesională cu suportul Agenţiei rămâne a fi o prioritate conlucrarea cu angajatorii pentru prestarea serviciilor de formare profesională la cerinţele acestora cu ulterioara angajare.



Totodată, în perspectivă Agenţia Naţională trebuie să-şi axeze activităţile asupra: asigurării unui parteneriat constructiv şi permanent între AOFM, angajator, instituţia de învăţământ şi persoana aflată în căutarea unui loc de munca; să analizeze necesităţile în cadre de muncitori ale agenţilor economici în scopul corelării formării profesionale a şomerilor cu necesarul pieţei forţei de munca;  să analizeze condiţiile locurilor de munca şi cerinţele agenţilor economici pentru ocuparea forţei de munca.



Nu mai puţin importantă rămâne a fi schimbarea accentului în formarea profesională a şomerilor de la dorinţele şi aptitudinile individuale ale şomerilor la cerinţele de moment şi de perspectivă ale pieţei muncii,  lărgirea spectrului de oferte de formare profesională, cât şi formarea profesională a şomerilor în cadrul agenţilor economici cu plasarea ulterioară în câmpul muncii;